Hijrah dan Kepahlawanan

Posted: 11/14/2012 in Opini

Ada sebuah ketentuan taqdir yang membuat kita bersaudara. Tidak ada sesuatu pun yang bergerak sendirian. Segala sesuatu yang kita kirimkan ke dalam kehidupan orang lain akan kembali ke dalam kehidupan kita. (Edwin Markham).

Definisi kata “hijrah” tidak selalu identik dengan arti berpindah tempat, pindah rumah maupun kedudukan. Berhijrah adalah sebuah sikap individu yang memutuskan perubahan besar  terhadap dirinya sendiri maupun orang lain. Dimulai dari perubahan pola pikir, cara bicara, bersikap, berperilaku, bergaul sampai pada cara seseorang untuk mengatasi permasalahan yang ada dikehidupannya. Semua cara tersebut dilakukan dengan keluar dari mind set atau cara sebelumnya dan dilakukan hanya untuk satu tujuan. Yakni, untuk mendapat kehidupan yang bukan hanya lebih baik tapi “full living life”.

Setiap perubahan adalah buah dari setiap pergerakan. Bergerak…itulah sebuah kata yang melegenda pada orang-orang yang memutuskan untuk berhijrah dan menjadi pahlawan.  Bergerak pun merupakan salah satu ciri dari makhluk hidup. Maka bergeraklah! Karena diam itu akan mematikan. Begitulah anjuran M. Anis Matta dalam sebuah catatannya mengenai pahlawan dan pergerakan.

Kini mari kita lihat secara utuh pahlawan yang paling berharga bagi hidup kita, yakni diri kita sendiri.  Sudah sampai dimana sikap kepahlawan kita? Sudah sebanyak apa kita mengumpulkan serpihan takdir dan menyusunnya menjadi puzzle kehidupan yang membawa kita ke jalan Tuhan? Satu-satunya jalan keselamatan di dunia dan untuk akhirat kita. Atau memang sampai saat ini kita masih belum sepenuhnya memutuskan untuk menjadi seorang pahlawan bagi siapa pun? Bangun! Putuskanlah! Bergeraklah dan bersegeralah. Bila kita tidak memutuskan untuk menjadi pahlawan bagi kehidupan kita dan orang lain, maka kita akan menjadi pecundang bahkan mungkin seorang penjahat bagi kehidupan ini. Minimalnya kita menjadi pahlawan untuk  diri sendiri, untuk orang-orang di sekitar kita dan orang-orang yang kita sayangi..

Pahlawan-Pahlawan yang terlibat pada Hijrahnya Rasulullah Saw ke Madinah 

Begitupun dengan Hijrahnya Rasulullah SAW Ke Madinah, merupakan peristiwa heroik dan bukan sebuah pelarian dari perjuangan. ada orang orang dan sahabat Rasulullah SAW. yang  berperan disana sebagai ktasria dan pahlawan diantaranya yang disebutkan di bawah ini :

a) Abu Bakr al-Siddiq r.a.,

beliau adalah sebagai teman dalam perjalanan. Beliau merupakan sahabat yang paling rapat, yang paling “senior” dan juga paling tenang dalam menghadapi situasi yang amat mencekam dan berbahaya.

b) Ali bin Abi Talib r.a.
diberi peranan untuk mengelirukan musuh dengan tidur di kamar Rasulullah s.a.w. Sebagai ahli keluarga yang rapat kehadiran Ali tidak disyaki oleh musuh dan berjaya memperdayakan musuh sehingga Rasulullah s.a.w berjaya keluar dengan selamat dari rumah tanpa disadari oleh kaum kafir Qurais.

c) Abdullah bin Abu Bakr r.a.
ditugaskan untuk mendapatkan maklumat terkini dan melaporkannya kepada Rasulullah s.a.w.

d) Asma’ bint Abu Bakr r.a.
berperanan untuk menyediakan makanan semasa Rasulullah s.a.w. dan bapanya bersembunyi dalam gua Tsur.

e) Amir bin Fuhayrah r.a.
berperanan untuk menghilangkan jejak-jejak kaki Abdullah dan Asma’ bint Abu Bakr yang berulang bolak balik di sekitar tempat persembunyian Rasulullah s.a.w.

f) Abdullah bin Urayqat
diberikan tugas sebagai penunjuk jalan ke Madinah. Walaupun bukan beragama Islam, namun kepakarannya mengenai seluk beluk jalan ke Madinah menyebabkan beliau dipilih. Oleh kerana beliau masih seagama dengan kaum Quraish, ia dapat menghindari kecurigaan di kalangan pemuka Quraish yang sedang memburu Rasulullah Saw. Oleh karena itu, pejuang Quraysh pasti tidak menyangka kerana Abdullah bin Urayqat adalah “orang dari mereka”, yang membela Rasulullah Saw.

dari kisah dan peran sahabat di atas begitu hebat mereka berjuang.. dan sekali lagi HIJRAH bukan sebuah bentuk mundur dari perjuangan, tapi merupakan startegi yang penuh heroik untuk melahirkan KEMENANGAN yang GEMILANG. Wallahu’Alam

buletin Auladi FI dan berbagai sumber.

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s